Drukuj
Kategoria: Sztuka
Odsłony: 894

Gdańska mozaika Anny Fischer uratowana. Trwają poszukiwania nowego miejsca wystawienniczego

 

- Ta mozaika ma ogromne znaczenie dla sztuki gdańskiej. Reprezentuje sztukę abstrakcyjną, która była zdecydowaną odpowiedzią na ideologiczną sztukę socrealistyczną. I choćby dlatego trzeba ją chronić. Również dlatego, że jej autorka należała do pierwszego pokolenia artystów, którzy związali się z Gdańskiem po wojnie - mówi dr Jacek Kriegseisen, prezes gdańskiego oddziału Stowarzyszenia Historyków Sztuki.

O proteście w tej sprawie zrobiło się głośno w maju ubiegłego roku, gdy okazało się, że mozaika nie może zostać na swoim dotychczasowym miejscu. Inwestor planuje bowiem wybudować w gmachu hotel. W miejscu mozaiki ma znajdować się przeszklona fasada budynku. Przeciwko temu zaczęli protestować mieszkańcy. Pod petycją w sprawie ratowania dzieła podpisało się prawie 3 tys. osób. W efekcie inwestor powołał zespół ekspertów, którzy ocenili stan eksponatu oraz przedstawili dalsze możliwości działania, satysfakcjonujące budowlańców oraz mieszkańców Gdańska.

 

- Żeby to zrobić, musieliśmy najpierw stwierdzić, w jaki sposób została wykonana. Takie wielkopowierzchniowe mozaiki robi się w częściach, które się montuje na ścianie. W tym przypadku były to kwadraty o wymiarach około 50x50 centymetrów na podłożu betonowym, przyklejane do ściany i dodatkowo wzmacniane gwoździami - tłumaczy profesor Jan Buczkowski, członek zespołu eksperckiego.

 

Jaki będzie dalszy los mozaiki? Jak podkreślają członkowie Komitetu Inicjatyw Lokalnych, aktualni dysponenci mozaiki, dzieło ma zostać wpisane do rejestru zabytków w efekcie czego otrzyma ochronę konserwatorską. Praca zostanie w częściach zdemontowana z jej aktualnej lokalizacji w ciągu trzech tygodni. Do czasu znalezienia nowego miejsca wystawowego, mozaika znajdować się będzie w składzie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Anna Fischer była graficzką i malarką. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. Z Gdańskiem związała się w latach 50., gdy podjęła pracę na Politechnice Gdańskiej. Mieszkała tutaj do końca życia. Inspirowała się kompozycjami geometrycznymi. Zmarła w 2002 roku.

 

Źródło: wp.pl