Drukuj
Kategoria: Netflix
Odsłony: 980

Netflix testuje tańsze pakiety: tylko mobile lub tygodniowa subskrypcja




Serwis Netflix wybrał Indie, jako kraj do testów nisko abonamentowych pakietów. W eksperymencie znaleźć można ofertę tylko z aplikacją mobilną, czy dostęp czasowy na 7 dni.
 

Użytkownicy w Indiach jako pierwsi na świecie mogą testować nowe warianty subskrypcji dla platformy Netflix. Gigant VOD sprawdza pakiety, za które można zapłacić nieco mniej, niż przy obecnych planach. Wszystkie testy prowadzone są w Indiach ze względu na sytuację ekonomiczną w tym kraju.

Wariant pierwszy: dostępy tylko na urządzeniach mobilnych
Indie to państwo cechujące się zupełnie innymi zachowaniami obywateli, niż w innych częściach świata. Wiele regionów jest uboższa, gdzie dostęp do podstawowych potrzeb ludzkich jest ograniczona. Nie dziwi jednak fakt, że w Indiach więcej osób nie ma telewizora czy miejsc do spania, ale za to posiada telefon komórkowy. Ten fakt wykorzystał Netflix wprowadzając na próbę specjalny pakiet.

Za dostęp do wszystkich treści z biblioteki Netfliksa, w tym planie abonamentowym, koszt wynosi ok. 13 zł. Wspomniany pakiet pozwala na dostęp do platformy tylko za pomocą urządzeń przenośnych, w tym smartfony czy tablety. Nie wiadomo jednak, czy w tym przypadku działa możliwość streamowania za pomocą Google Cast. I czy istnieje możliwość przesyłania obrazu w jakikolwiek inny sposób na większe ekrany. Jednak nie w tym cel, by oglądać na większych monitorach, a fakt, że niektórzy mogą oglądać tylko na swoim smartfonie.

Taki wariant odpowiadałby nie tylko ludziom z uboższych regionów ziemi. Z takiej okazji skorzystaliby np. dorastające dzieci – jak wiadomo, ich rodzice częściej korzystają z tego medium rozrywki.

Wariant drugi: dostęp na 7 dni
Do testów w Indiach dołączono drugi plan, który aktywuje dostęp do biblioteki Netfliksa tylko na tydzień. W tamtejszym regionie, cena za pakiet wynosi 125-200 rupii, czyli ok. 7-11 zł. W tym przypadku, użytkownik może oglądać na dowolnym urządzeniu. Korzysta z dobrodziejstw usługi dokładnie w taki sam sposób, jak przy obecnych planach dostępnych na całym świecie. Rożnica jest taka, że jest ograniczony czas – z 30 dni na tydzień.

Wariant z tygodniowym okresie korzystania z Netfliksem nie jest przypadkowy. Firma chce zwiększyć udziały na tamtejszym rynku, gdzie dominuje lokalna platforma Hotstar oraz Amazon Prime Video. Indyjscy widzowie, za dostęp do pierwszego serwisu płacą ok. 11 zł miesięcznie. Z kolei Prime Video oferuje swoją usługę w najniższej cenie, tj. za ok. 7 zł.


Netflix dostosuje plany abonamentowe do danego rynku?
Obecne testy prowadzone na indyjskim rynku mogą sugerować zmianę strategii rozwoju Netfliksa poza macierzystymi Stanami Zjednoczonymi. Choć serwis stara się dostosować maksymalnie do sytuacji ekonomicznej w Indiach, to być może jest to pierwszy krok w stronę budowy oferty adekwatnej do danego rynku. Nie od dziś wiadomo, że amerykańscy widzowie nie odczuwają zbytnio kosztów za subskrypcję Netfliksa. Już teraz wiemy, że w USA jest więcej użytkowników serwisów VOD niż klientów operatorów kablowych. Inaczej ma się w Polsce, gdzie w tak licznym państwie, jedynie ok. 500 tys. użytkowników aktywnie opłaca subskrypcję.

Dostosowanie do lokalnego rynku ma znaczenie także w kontekście walki z nadawcami telewizyjnymi. W Polsce mówimy przede wszystkim o IPLI (Polsat), Playerze (TVN) czy TVP VOD (Telewizja Polska). W innych krajach lokalne serwisy dominują, dystansując m.in. Netfliksa. To właśnie dlatego produkcje europejskie są ważne nie tylko dla giganta VOD, ale także dla innych podmiotów, takich jak Amazon Prime Video czy HBO GO.

 

źródło: vodnews.pl